Reconstructie kruispunt Oosteinde-Ringbaan vraagt extra tijd

Foto:

SCHERPENZEEL – Het kruispunt Oosteinde-Ringbaan staat op de nabije planning voor een reconstructie. Knelpunten en mogelijkheden zijn in kaart gebracht en in samenspraak met de omgeving is een voorlopig ontwerp opgesteld. Bij de voorbereidende werkzaamheden zijn nu zaken naar voren gekomen die invloed kunnen hebben op de planning en kosten van dit project. In welke mate, wordt momenteel onderzocht.

De oversteek en kruising Oosteinde-Ringbaan-Polletje heeft nu niet het gewenste niveau van overzichtelijkheid. Daarom heeft het college eenreconstructie van deze kruising als actiepunt opgenomen. Nu het voorlopige ontwerp er ligt, is gestart met het voorbereidende werk, zoals bodemonderzoek.

Vervuiling

Na het eerste, verkennende onderzoek blijkt dat er onder het trottoir en fietspad nog vervuilde grond zit dat is afgeschermd met een folie. Deze geconstateerde bodemverontreiniging vraagt om nader onderzoek om tebepalen hoe ernstig de vervuiling is, wat de omvang is en wat de saneringskosten zijn. Daarom is de gemeente samen met de Omgevingsdienst, de Provincie Gelderland en adviesbureau Sweco een onderzoek gestart.

Riolering

Ook is een aandachtspunt dat de gemeente streeft naar ‘werk met werk’ maken. De riolering in dit gebied is over circa 8 jaar toe aan vervanging. Daarom is het belangrijk om nu te onderzoeken of de voorbereidingen voor deze vervanging naar voren kunnen worden gehaald. Hierdoor kan een combinatie plaatsvinden van de reconstructie van het kruispunt en de rioolwerkzaamheden. Dit voorkomt dat in het gebied in enkele jaren tijd twee keer wegwerkzaamheden plaatsvinden.

Nader onderzoek

De komende periode zal de gemeente nader onderzoek doen. Een gevolg kan zijn dat er opnieuw een krediet moet worden aangevraagd bij de gemeenteraad. Als blijkt dat het uitlooptermijn lang wordt, worden mogelijkheden onderzoek om alvast maatregelen te treffen voor meer duidelijkheid bij de oversteek, zoals het aanpassen van de bebording.

Cookieinstellingen