Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei trekt aan de bel. ‘We worden overspoeld met telefoontjes van patiënten met klachten die geen spoed zijn. Echte spoedgevallen komen hierdoor steeds vaker in de knel.’
De huisartsenspoedpost is er voor klachten die niet kunnen wachten tot het volgende spreekuur van de eigen huisarts. ‘We willen daarom iedereen vragen om, voordat u ons belt, goed te bedenken of er sprake is van echte spoed’, aldus Marije Hilhorst, directeur Zorg bij Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei.
Patiënten kunnen hierbij gebruik maken van websites als thuisarts.nl en moetiknaardedokter.nl. ‘Indien uw vraag kan wachten, dan willen we u met klem vragen dit te doen. Als blijkt dat het een klacht is die niet kan wachten tot de volgende dag of tot na het weekend, dan kan men uiteraard de spoedpost bellen.’ Alleen zo houdt de huisartsenspoedpost de spoedzorg in de avond, nacht, weekenden en op feestdagen beschikbaar voor patiënten die echt niet zonder hulp kunnen.
Altijd eerst bellen
Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei ziet ook dat steeds meer patiënten besluiten zich zonder afspraak te melden. Hilhorst: ‘Een bezoek aan de huisartsenspoedpost kan alleen als u eerst heeft gebeld. Een speciaal opgeleide doktersassistent(e) (een triagist(e)) stelt vervolgens meerdere vragen om in te schatten of het inderdaad een spoedklacht betreft. Het kan dus voorkomen dat het advies is om af te wachten tot de volgende werkdag van de eigen huisarts.’
Respect en geduld
Daarnaast merkt Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei ook dat de wachttijden aan de telefoon door de drukte oplopen. ‘Daarbij merken we dat er in toenemende mate weinig begrip en geduld is voor de triagisten die hard hun best doen om middels vragen een goede inschatting te maken van de ernst van de klachten. We vragen iedereen die belt begrip te hebben voor de huidige situatie en de druk waar de huisartsenspoedzorg momenteel onder gebukt gaat’, aldus de directeur Zorg.