De huisartsenspoedpost Gelderse Vallei in Ede wordt al enige weken overspoeld met telefoontjes van patiënten met klachten die geen spoed zijn. Ook besluiten patiënten steeds vaker zonder afspraak zich te melden bij de huisartsenspoedpost. Echte spoedgevallen komen daardoor steeds vaker in de knel.
‘Om de zorg voor echte spoed voor iedereen bereikbaar te houden willen we u vragen, voordat u ons belt, goed te bedenken of er sprake is van echte spoed’, aldus Astrid Bos, manager Huisartsenpost Gelderse Vallei. ‘Indien uw vraag kan wachten tot het moment dat uw eigen huisartsenpraktijk bereikbaar is, dan willen we u met klem vragen om daarop te wachten.’ Zo houdt de huisartsenpost de spoedzorg in de avond, nacht, weekenden en op feestdagen beschikbaar voor patiënten die echt niet zonder hulp kunnen.
Respect en geduld
Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei is er tijdens de avond, nacht, weekenden en op feestdagen voor zo’n 277.000 inwoners in de regio. Bos: ‘We merken dat door de drukte de wachttijden aan de telefoon oplopen, ondanks de inzet van extra personeel. Daarnaast merken we dat er in toenemende mate weinig begrip en geduld is voor de triagisten die hard hun best doen om middels vragen een goede inschatting te maken van de ernst van de klachten.’
De huisartsenpost vraagt iedereen die van de spoedzorg gebruik wil maken vooraf te kijken op de websites thuisarts.nl en moetiknaardedokter.nl. Als blijkt dat het een klacht is die niet kan wachten tot de volgende dag of tot na het weekend, dan kan men uiteraard de spoedpost bellen. ‘De triagist aan de telefoon stelt vervolgens meerdere vragen om in te schatten of het inderdaad een spoed-klacht is. Het kan dus voorkomen dat het advies is om af te wachten tot de volgende werkdag van de eigen huisarts. We vragen iedereen die belt begrip te hebben voor de huidige situatie en de druk waar de huisartsenspoedzorg momenteel onder gebukt gaat’, aldus de manager van Huisartsenpost Gelderse Vallei.