“De consument raakt
verward door het gekibbel van het kabinet”
SCHERPENZEEL - 24 juli
2024 - Gaat de nieuwe salderingsregeling effect hebben op de populariteit van
zonnepanelen in Nederland? Tot nu toe is dit effect minimaal, blijkt uit
onderzoek van Homedeal. Ten opzichte van de eerste zes maanden van 2023 is er
in de eerste zes maanden van 2024 een daling van vier procent te zien als het
gaat om het aantal geïnstalleerde zonnepanelen.
Homedeal
onderzocht de invloed van de aangekondigde wijziging
van de salderingsregeling in Nederland per 2027. De regering plant om de
saldering geleidelijk af te bouwen, wat betekent dat huishoudens een kleiner
percentage van de opgewekte
energie tegen het volledige tarief kunnen
wegstrepen. Hierdoor wordt het voor consumenten financieel een stuk minder
aantrekkelijk om zonnepanelen aan te schaffen.
Terugverdientijd
blijft gelijk
Ondanks het feit dat
uit de cijfers blijkt dat de installatie van zonnepanelen populair blijft, ziet
Patrick Janssen, eigenaar van zonnepanelen installatiebedrijf Evectra B.V, dat
de plannen over de salderingsregeling wel degelijk invloed heeft op het gedrag
van de Nederlandse consument. “De consument raakt verward door het heen en weer
gekibbel van het kabinet. Ze weten niet meer goed of zonnepanelen de
investering nog waard zijn. Maar ik kan je zeggen: ook zonder de
salderingsregeling blijven zonnepanelen een goede investering. Omdat onder
andere de prijs van een zonnepaneel fors is gezakt, maakt dit de
terugverdientijd weer gunstiger, maar ook door slimmer om te gaan met energie
in combinatie met bijvoorbeeld een thuisaccu of energiemanagementsystemen.”
Een deel van de
oplossing ligt volgens Janssen bij energiemanagementsystemen. “Deze op AI
gedreven systemen gaan in combinatie met een dynamisch energiecontract een stap
verder door het energieverbruik te monitoren en te optimaliseren. Ze bieden
real-time inzichten en helpen gebruikers om efficiënter om te gaan met hun
energieverbruik. Gebruik bijvoorbeeld stroom op momenten dat het beschikbaar
is, zodat er minder opgewekte stroom overblijft.”
Nederland zoekt minder
De onwetendheid van de
Nederlandse consument is terug te zien in het aantal zoekopdrachten in Google.
‘Terugleverkosten zonnepanelen’ werd nog nooit zo vaak gezocht als in mei en
juni van dit jaar. In totaal meer dan 32.000 keer.
Meer weten over de
salderingsregeling en de cijfers per provincie zien? Kijk dan
hier.